PLAYSTOP

Artikels

Vrachttarieven stijgen exponentieel bij extreem laagwater.

De periode van extreem laag water op de Rijn en Moezel die we meemaakten in november vorig jaar, zorgde voor een toename in de vrachtprijzen voor droge lading die de compensaties door de KWZ (Klein Wasser Zuschlag) met een factor twee tot drie overschreed.

Wanneer men uit de input in de NaviDry website alle tarieven uitzet tov bijvb de evolutie van de Pegel Kaub, de bekendste graadmeter van de waterstand op de Rijn, krijgt men een grafiek die weinig aan de verbeelding overlaat.
In het geval van Pegel Kaub treedt de compensatie door de laagwater toeslag (KWZ) in werking vanaf een waarde van 1,50 m. Deze compensatie kan oplopen tot 70% op de vrachtprijs per ton voor het geval van de Pegel Kaub maar voor bijvb de Ruhrorter Pegel kan dat tot 120% gaan.
Zoals op de gecombineerde grafiek ‘NaviDry – Pegel Kaub’ te zien is stegen de vrachttarieven in het ganse vaargebied van Rijn en Moezel (in november 2011 toch) exponentieel wanneer de Pegel Kaub onder 0,70 m zakte. Op het laagste punt bereikten de tarieven een factor 3 tot 4 keer de tarieven van midden oktober. Uiteraard zitten hier nog verschillende naargelang de exacte herkomstgebieden en de soorten lading.
Dit alles is te verklaren door het ontstaan van een capaciteits tekort. Klassieke 135 m schepen nemen dan nog slechts 35% van hun normale capaciteit mee maar werden er dan gedurende korte tijd zeer goed voor vergoed.  Bovendien geeft deze situatie aanleiding tot een aanzuigeffect en een inflaterend effect op de prijzen van de schepen die normaal geen Rijn- noch Moezel vaart doen.

Dit alles geeft aan dat een vrachtindex zoals de NaviDry index bijzonder waardevol is om de toekomstige evolutie van vrachtprijzen in te schatten. De industrie zou zich op deze manier kunnen indekken voor oplopende vrachtprijzen, en meer zekerheid verschaffen aan de varende ondernemers op deze vaargebieden door hen op langere termijn te contracteren aan een tarief dat weliswaar lager ligt dan het ‘piektarief’ maar toch nog hoger dan de courante tarieven.

Filip Verbeke

INSCHRIJVEN OP ONZE NIEUWSBRIEF?

Vul hier je e-mail adres in om op de hoogte te blijven van nieuwe tools, marktanalyses en Navistatsacties.

Gratis LOGIN
voor de NaviDry Index!

Vraag hier je login om de NaviDry Index GRATIS te gebruiken of om telefonisch of per mail meer info te gebruiken.